KonMari - siivouksen elämänmullistava taika

Olen somessa törmännyt KonMariin jo monen monta kertaa, oletko sinä?
Olen lukenut blogikirjoituksia ja katsonut Youtubesta videoita.
Kirjasta on kohistu jo alkuvuodesta asti, mä taidan olla vähän myöhäisherännäinen.
Nyt bongasin kirjan kirjastosta ja lainasin!
Osui ja upposi.

Tykkään järjestellä kaappeja ja laatikoita ja käytän siihen aikaani kuukausittain aika paljon. Ihan liikaa. Käyn läpi yhden nurkan/ kaapin/ laatikon kerrallaan ja niinkuin nyt ymmärrän, eihän se johda mihinkään. Ikinä ei ole koti järjestyksessä, vaikka kuinka käyttäisi aikaansa kaapeissa. Jossain on aina sotkua ja sekasortoa ja tästä johtuen minulla on ainainen järjestelyntarve.
Nyt on KonMari -tekniikka kokeilussa!

KonMari -tekniikka on siis siivous- ja järjestämistekniikka. Marie Kondo lupaa kirjassaan, että jos hänen ohjeitaan noudattaa, kodin järjestäminen täytyy tehdä vain kerran elämässään. Kun on kerran saanut kotinsa järjestykseen, ei enää halua palata vanhaan. Saapa nähdä, miten toimii vai toimiiko ollenkaan ja onko minulla motivaatiota jatkaa kodin tavaroiden läpikäymistä loppuun asti.

KonMari Siivouksen elämänmullistava taika Marie Kondo

Kirjan ohjeiden mukaan ensimmäinen tehtävä on miettiä, mikä on oma motivaatio ryhtyä järjestämään kotiaan, mitä sillä haluaa saavuttaa ja millaista elämää haluaa viettää.
Kirjoitin itse ylös paperille omat ajatukseni ja itseasiassa ne yllätti vähän itsenikin. :)

Sitten aloitetaan järjestely.
Kirjan mukaan on aiheellista järjestää kaikki "kerralla". Näin asennemuutos on radikaalimpi ja paluu epäjärjestykseen inhottaisi. "Kerralla" ei toki tarkoita yhtäjaksoista siivoamista, siihenhän menisi pitkään, eikä se olisi miellyttävää. Nopea järjestäminen voi Marie Kondon mukaan olla esimerkiksi neljän kuukauden projekti.

Järjestelyssä on vain kaksi tehtävää.
Jokainen tavara otetaan käteen ja jokaisen tavaran kohdalla mietitään erikseen: "Tuottaako tämä esine minulle iloa?" Jos vastaus on kyllä, tavara säilytetään. Jos vastaus on ei, se päästetään menemään. Sen jälkeen mietitään: "Mikä on tämän tavaran säilytyspaikka? Usein tavaroita säilytetään siellä täällä ripoteltuna ympäri asuntoa, siellä missä niitä on totuttu säilyttämään. Yhden lajin tavarat tulisi säilyttää samassa paikassa.

Järjestä laji kerrallaan!
Minun harjoittamani "Laatikko kerrallaan -tekniikka" on siis aivan väärä. Lajeilla tarkoitetaan siis saman tyyppistä tavaraa, esimerkiksi vaatteet tai kirjat. Vaatteitahan meillä kaikilla on varmasti ripoteltuina vähän sinne tänne ympäri asuntoa. Eli kootaan kaikki saman lajin tavarat ensin yhteen paikkaan ja käydään ne läpi.

Kirjassa on mainittu myös oikea järjestämisjärjestys, joka on seuraavanlainen:
Ensimmäisenä vaatteet, sitten kirjat, paperit, sekalaiset tavarat (näitä on aika paljon) ja viimeisenä tunteita herättävät asiat, kuten kirjeet ja valokuvat.
Löysin hyvän printattavan listan järjestämisjärjestyksestä. TÄÄLTÄ voit tulostaa itsellesi KonMari Checklistin. ;) Tuossa listassa on hyvin listattu järjestettävät asiat oikeassa järjestyksessä ja esimerkiksi vaatteet on jaoteltu vielä osiin homman helpottamiseksi.


Aloitin järjestelyn siis kirjan ohjeiden mukaan vaatteista.
Ensimmäisenä otin kaapista ja vaatehuoneesta kaikki omistamani yläosat ja kasasin sängylle. Kävin vaatteet läpi yksitellen ja mietin, onko vaate sellainen, mikä tuottaa minulle iloa. Mietin, miltä minusta tuntuu, kun minulla on vaate päälläni. Tähän mennessä olen käynyt nyt läpi vaatteeni, sisältäen kengät, laukut, asusteet ja korut. Älytön määrä "poistettavia", vaikka olen nämä tavarat juuri vähän aikaa sitten käynyt läpi.

Karsimani vaatteet ja tavarat laitan kasseihin ja yhtään tavaraa en tule varmastikaan kaipaamaan. Makuuhuoneen nurkkaan onkin kertynyt jo melkoinen määrä tavaraa. Pari isoa pussillista nuhjuisia ja rikkinäisiä vaatteita vien tekstiilikeräykseen ja muutama kassillinen tavaraa, esim. kenkiä on mennyt suoraan roskikseen. Jatkan projektia vielä vähän aikaa ja otan sitten kirppispöydän ja myyn iloa tuottamattomat tavarat halvalla eteenpäin.


Kirjassa on jonkin verran minun makuuni myös "höpöhöpöä".
Vaatteen pitäisi olla onnellinen ja niitä pitäisi kiittää käytön jälkeen. Sukkia ei saa rullata, koska ne eivät sitten pysty lepäämään. No mä en nyt näitä ihan allekirjoita, eikä minusta kyllä tunnu ollenkaan luontevalta alkaa juttelemaan tavaroilleni, mutta kirjassa on silti tosi paljon järkeä.

Marie Kondo lupaa kirjassaan, että kun koti on järjestyksessä, järjestyy elämässä muutkin asiat. Ihminen on tämän jälkeen onnellisempi. Enpä tiedä, mutta kyllä minua on kovasti ilahduttanut joka päivä avata sukkalaatikkoni. Laatikosta on puolet tyhjää ja sukkani ovat taiteltuna kauniissa rivissä. Ja jokainen sukkapari on niitä hyviä sukkia, mitkä tuntuvat hyvältä jalassa. Vähän pöhköä ehkä. ;)

Ajattele, eikö olisikin hienoa, jos rakastaisit kaikkea minkä omistat?
Tavaraa olisi vähemmän ja niistä tavaroista, joita omistaa, tekisi mieli pitää parempaa huolta. ;)

- Pia

4 kommenttia

  1. Ehhh, onnelliset sukat on mulle liikaa :D Mutta muuten järjestely ja kierrättäminen on oikein jees.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika huvittaviahan osa kirjan jutuista on, mutta ehkä niistä ei tarvii välittää. =D

      Poista
  2. Kiitos! Tämä postaus oli minulle todella hyödyllinen. Aikaisemmat kirjoitukset kyseisestä kirjasta, joihin olen internetin syövereissä törmännyt, ovat kirjoitettu "en nyt halua paljastaa liikaa" -tyylillä. Sinun tekstistäsi on helppoa poimia olennaisimmat KonMari-tekniikasta ja halutessaan sitten lukea kirjasta lisää lepoa tarvitsevista sukista :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)
      Mulla olis ollut tästä niiiin paljon sanottavaa, oli vaikeaa karsia postaus järkevään mittaan. =D
      Kannattaa kyllä lukea kirja, on tosi hyvä!

      Poista

Ilahdun jokaisesta kommentista! :)

Sivun alkuun